viernes, 13 de abril de 2012

ESCAFARLATA D'EMPORDÀ, La paria d'un pària (Adrià Pujol)

       
         Divertit, diferent i difícil, aquestes serien les “3 D” amb que jo definiria aquest interessant llibre. Adrià Pujol decideix fer un retrat de l’Empordà prenent com a base la seva memòria. Així doncs ens dibuixa un decorat totalment realista i directe de l’Empordà on ell ha viscut durant la seva infantesa i part de l’adolescència, prenent com a base vàries de les seves experiències viscudes i utilitzant part de la vida de la seva interessant família. Tot això ben amanit amb dosis de poesia, al·legoria, sarcasme, cinisme, i sobretot amb molta ironia, valgui com a exemple la seva explicació sobre el que vol dir “collonar” i com ho declara particularitat pròpia de l’empordanès de soca-rel.
        Aquest es un llibre dels que s’han de llegir sense presses i per anar bé amb un diccionari al costat, no espereu una història fluida si no tot de retalls, alguns extremadament breus (només una pàgina), escrits de forma “desordenada”, tal i com els records van arribant a la ment de l’autor. El llenguatge utilitzat és en ocasions molt difícil i rebuscat (almenys per un lector mediocre com és el meu cas), i en d’altres bastant més fresc i directe, depenent de l’anècdota. Recordo com vaig haver de llegir 3 cops la història dels monosíl·labs i encara així no la vaig arribar a entendre. L’autor defensa que ell parla així a casa seu...
Tot i així el llibre entra molt bé, més encara si ets empordanès de tota la vida com és el meu cas (tot i tenir pares andalusos), i estic totalment d’acord amb l’autor quan delimita l’Empordà des de Palamós fins a Torroella, perquè de Palamós enllà ja comença Barna i de Torroella enllà ja comença l’Alt Empordà. Hi han anècdotes realment divertides i en algunes d’elles l’autor aprofita per fer de passada una mica de filosofia, que sempre va bé.
Si busqueu un llibre diferent, distret, que us faci rumiar una mica en com era tot abans (i això que els records són d’una persona jove), i que de passada faci País, crec que l’encertareu. Si busqueu un llibre d’aventures, de lectura ràpida i fàcil, millor que ho deixeu corre. Jo per la meva part us el recomano.

No hay comentarios:

Publicar un comentario